Narrow your search

Library

VIVES (1393)

UCLL (1213)

Odisee (973)

Arteveldehogeschool (928)

Thomas More Kempen (799)

KU Leuven (798)

Thomas More Mechelen (672)

AP (669)

KDG (654)

Hogeschool Gent (632)

More...

Resource type

book (1360)

digital (40)

object (27)

periodical (24)

image (7)

More...

Language

Dutch (1199)

English (165)

Undetermined (14)

French (9)

German (2)

More...

Year
From To Submit

2023 (15)

2022 (28)

2021 (27)

2020 (48)

2019 (73)

More...
Listing 1 - 10 of 1393 << page
of 140
>>
Sort by

Book
Pedagogiek : de plicht om weerstand te bieden.
Authors: ---
ISBN: 9789490120320 Year: 2019 Publisher: Culemborg Uitgeverij Phronese

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Weerstand ervaren, weerstand leren bieden aan verlangens en leren omgaan met weerstand van anderen: dit zijn fundamentele ervaringen die kinderen in opvoeding en onderwijs moeten meekrijgen. Sterker nog: kinderen hebben er recht op, zo stelt pedagoog Philippe Meirieu in dit boek. Weerstand is in het denken van Meirieu geen obstakel dat overwonnen moet worden, maar een noodzakelijke voorwaarde voor een volwassen levenshouding. Leraren en opvoeders hebben de verantwoordelijkheid om van weerstand bieden een pedagogische prioriteit te maken. Ze moeten dit bieden aan de torenhoge maatschappelijke verwachtingen van het onderwijs, aan de ouders en leerlingen die een beroep op hen doen en, niet in de laatste plaats, aan zichzelf.


Book
ERVARING EN OPVOEDING
Authors: ---
ISBN: 9031326771 9031371319 Year: 1999 Publisher: [Place of publication not identified] Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Loris Malaguzzi and the Schools of Reggio Emilia. : A selection of his writings and speeches, 1945-1993.
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9781138019829 9781315778631 9781317697046 9781317697053 9781138019812 Year: 2016 Publisher: Abingdon Routledge

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Loris Malaguzzi was one of the most important figures in 20th century early childhood education, achieving world-wide recognition for his educational ideas and his role in the creation of municipal schools for young children in the Italian city of Reggio Emilia, the most successful example ever of progressive, democratic and public education.Despite Malaguzzi’s reputation, very little of what he wrote or said about early childhood education has been available in English. This book helps fill the gap, presenting for the first time in English, writings and speeches spanning 1945 to 1993, selected by a group of his colleagues from an archive established in Reggio Emilia. They range from short poems, letters and newspaper articles to extended pieces about Malaguzzi’s early life, the origins of the municipal schools and his ideas about children, pedagogy and schools. This material is organised into five chronological chapters, starting at the end of World War Two and ending just before his death, with introductions to each chapter providing background, including the historical context, the main events in Malaguzzi’s life and the rationale for the selection of documents. The book provides a unique insight into the background, thinking and work of Malaguzzi, revealing, in his own words, how his thinking developed, how he moved between theory and practice, how he border-crossed many disciplines and subjects, and how he combined many roles ranging from administrator and campaigner to researcher and pedagogue. Academics, students and practitioners alike will find this landmark publication provides rich insights into his life and work.


Book
De onderwijskunde voorbij : reflecties
Author:
ISBN: 9038209002 Year: 2006 Publisher: Gent Academia Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het onderwijs is allereerst praxis. Wat doet de empirische onderwijskunde daarmee? Respecteert die wetenschap de praxis en dus het werk van de leraren? De auteur komt tot de conclusie dat dit niet het geval is. Daarbij komt ook het negeren van pedagogiek, cultuur en filosofie, waardoor de onderwijskunde zich totaal in een impasse wringt. Komt met de inbreng van de pedagogiek ditmaal de praxis wel tot zijn recht? De lezer kan zelf tot duidelijke conclusies komen. (Bron: www.academiapress.be)


Book
Met terugwerkende kracht : een waaier van pedagogische ervaringen
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9789088508127 Year: 2017 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Op 15 december 2017 verscheen het honderdste nummer van PiP (Pedagogiek in Praktijk Magazine). Vanwege dat heuglijke feit vroeg de redactie aan de auteurs door de jaren heen om een beschrijving van een persoonlijke pedagogische ervaring. Er werd bij gezegd dat het overal over mocht gaan, over ervaringen als kind, als ouder, als leerling of leraar, ... over ervaringen als pedagogische professional. Vijftig auteurs reageerden enthousiast. Hun verhalen zijn in dit bundeltje opgenomen. De kleine gebeurtenissen domineren. Ze hebben vaak grote gevolgen. Zijn ze daarom in de herinnering blijven hangen? Hun onontkoombare terugwerkende kracht zal de lezer meer dan eens ontroeren.


Book
Pedagogiek als beroep : grondvormen van pedagogisch handelen.
Authors: --- ---
ISBN: 9073449014 Year: 1990 Publisher: Voorburg De Meerval

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Film
De Leuvense betrokkenheidsschaal voor leerlingen (LBS-L)
Authors: --- ---
ISBN: 9080048283 Year: 1994 Publisher: Leuven CEGO (Centrum voor ervaringsgericht onderwijs)

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Trainingspakket om stap voor stap vertrouwd te worden met de kern van betrokkenheid en een veelheid van activiteiten te beoordelen ahv. een vijfpuntenschaal. De videomontage bestaat uit 27 fragmenten waarin kinderen uit Vlaamse en Nederlandse scholen in uiteenlopende activiteiten aan het werk zijn. De montage start met 5 illustratiefragmenten die de 5 betrokkenheidsniveaus in beeld brengen. Dan volgen 15 oefenfragmenten afgesloten met 7 toetsfragmenten waarmee men het eigen leerproces kan evalueren.


Book
Alles is er, niets staat vast : onderwijs en opvoeding, een bewegend standpunt
Authors: ---
ISBN: 9789085750574 9085750571 Year: 2015 Publisher: Antwerpen Apeldoorn Cyclus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Inspiratieboek waarin de auteur een indringend inzicht geeft in haar ideeën over onderwijs en opvoeding.


Book
Inleiding in de pedagogiek.
Author:
ISBN: 9789023248286 Year: 2012 Publisher: Assen Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

'Inleiding in de pedagogiek' biedt een eerste kennismaking met de basisprincipes van de pedagogiek. In het eerste deel van het boek komt de praktijk van het opvoeden aan bod, rijkelijk geïllustreerd met casusmateriaal. Hierdoor krijg de lezer meteen een beeld bij de aangeboden stof. De voorbeeldsituaties komen uit allerlei culturen in de Nederlandse samenleving. Het tweede deel gaat dieper in op de theorie en beschrijft de ontstaansgeschiedenis van de pedagogiek en de relatie tussen pedagogiek en andere sociale wetenschappen. De hoofdstukken in dit deel behandelen theorieën inzichten afkomstig uit de psychologie en de sociologie die de pedagogiek hebben beïnvloed. Steeds wordt het verband tussen de theorie en de praktijk uit het eerste deel aangegeven.


Book
Pedagogiek in de vingers : werkboek pedagogische begeleiding in de kinderopvang
Author:
ISBN: 9789036824347 9789036824354 Year: 2020 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit werkboek geeft praktijkgerichte adviezen om met pedagogisch medewerkers in gesprek te gaan over hun werk. Het laat zien hoe je samen na kunt denken over de pedagogische taken van het kindercentrum. Met dit boek krijgen opleidingen en begeleiders in kindercentra praktische ?tools? aangereikt waarmee ze direct in de praktijk aan de slag kunnen. Bij ieder hoofdstuk staan concrete opdrachten en tips.Het boek is geschreven in een taal die de medewerkers uit de kinderopvang begrijpen en die hen aanspreekt. De alledaagse praktijk van de kinderopvang komt tot leven in sprekende voorbeelden. Dringende pedagogische vragen komen aan bod. Hoofdpersonen in het boek zijn de pedagogisch medewerkers: hun taken op de werkvloer staan centraal.(https://www.bsl.nl/shop/pedagogiek-in-de-vingers-9789036824354)

Listing 1 - 10 of 1393 << page
of 140
>>
Sort by